Jeg lever et liv som ligner deres

 Det kunne vært annerledes. Det kunne alltid vært annerledes. Men hvem hadde jeg vært om jeg ikke hadde en medfødt muskelsykdom? Det finnes levd liv og ulevd liv, og det levde rommer det ulevde slik vannet rommer en luftboble.
Jan Grue har skrive mange bøker, men førebels har eg bare lese ei: "Jeg lever et liv som ligner deres". Den boka snakka han om på Kapittel 19 i Stavanger i dag. Samtalepartnar var Karin Haugen frå Klassekampen.

Eg las boka i sommar og likte ho svært godt. Han er dyktig til å flette saman teoretisk stoff om kropp og det å leve med kroppen sin.  Det blei i samtalen samanlikna med "Tung tids tale" av Olaug Nilssen. Nilssen var så mykje sintare mot systemet, men så var jo ho mor som Jan Grue sa. Han hadde vakse opp med dette og foreldra hadde kjempa. Men det rare er at ein ikkje skal vere blid og glad når ein treng hjelp. Du skal krype litt ellers fortener du det ikkje. Hjelpa skal kjennast som om den er på nåde. Du er til bry. Du er nok uføretrygda og ein utgiftspost. Å, arbeider du? Er du professor? ....

Grue skriv godt om å ha drøymar, om å vere den han er og samstundes rekonstruere livet sitt. Han har oppnadd det han ønskte. Jobb, familie. Og han er ein som treng hjelp frå systemet for at livet skal henge i hop. Han er lukkeleg og han er trengande.

Littteraturfestivalen i år handlar om kropp. Dette var òg eit tema i samtalen. Ka er ein normal kropp? Kvifor er det mannekroppen som er den normale? Kvifor er fleire sider ved kvinnekroppen definert som sjukdom? Vi har allmennmenneskeleg sjukdomar og kvinnesjukdomar... Er automatisk ein kropp som ikkje fungerer like idealet, ein sjuk kropp?
Hver gang jeg gjennomlever et minne, forandrer jeg på det, aldri så lite, for hver gang jeg gjenopplever det, legger jeg på et penselstrøk
Alle sitat er frå boka

Kommentarer

  1. Hei. Så gøy å finne en - for meg- ny bokblogger. Jan Grue har jeg lest mye om, men ikke av. Skulle gjerne vært i Stavanger, men det ble ikke slik i år..
    Kos dere:)

    SvarSlett
  2. P.S. Legger deg til blogglista mi, så jeg kan følge deg videre:)

    SvarSlett

  3. Så utrolig kjekt å oppdage en for meg ny bokblogg,jeg legger deg til i listen min slik at det blir lettere å følge med videre! :-)

    Jeg har heller ikke lest noe av Jan Grue men lest og hørt en del om, men godt mulig den blir plukket opp en gang for det høres interessant ut.

    SvarSlett
  4. Henger meg på her. Takk for sist.
    Har nå lest litt fram og tilbake i bloggen din og funnet mye interessant, også bøker vi har felles. (Henning Hagerup feks). Liker at du går så grundig til verks.

    (Håper du holder oss underrettet om Karamazovsirkelen)

    SvarSlett
  5. Forresten: Jan Grue ligger på leselista, har hørt mye fint, og har også lagt deg til på norskebokblogger.blogspot.com (i tillegg til egen blogg, selvfølgelig)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Velkommen til å skrive dine kommentarer om boka/ bøkene dette innlegget handlar om